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kɐːt qɒːtəŋ nɐːjəlikkən (JFP)yugan khanty (YK)Pokacheeva, Yulya Fyodorovna (Karaeva); Kayukova, Lyudmila Nikolaevnaprose (pro)Tales (tal)1469by Schön, ZsófiaAudio
Text SourceEditorCollector
First publication Zsófia Schön (2016).Kayukova, Lyudmila Nikolaevna; Schön, ZsófiaKayukova & Schön (AZ)
English TranslationGerman TranslationRussian TranslationHungarian Translation
"Two domestic fires (JFP)""Zwei häusliche Feuerstellen (JFP)""Два домашних очага (JFP)"
by Eckmann, Stefanie; Schön, Zsófiaby Eckmann, Stefanie; Schön, Zsófiaby Kayukova, Lyudmila Nikolaevna; Schön, Zsófia; Snigirev, Yury
Citation
Kayukova & Schön 2016: OUDB Yugan Khanty (2010–) Corpus. Text ID 1469. Ed. by Schön, Zsófia. http://www.oudb.gwi.uni-muenchen.de/?cit=1469 (Accessed on 2024-11-22)
Two domestic fires (JFP)
And once, in fact, that fire was insulted like that, then and in old times some... well, so, ehr...
Two women one... two women live.
Yes, yes, yes, aha, this.
One woman treats her little fireplace... the little fireplace thriftily, she treats it well.
Ehr...
And in one house one... one woman with these children... one man... – they jump on the surface of the fireplace, with a pole for the reindeer sleigh, a wooden nail... ehr z... with wooden nails and things like that they poke it [the fire], they jump on it like that.
And one of that women that... woman there in summer o... was a hard-working woman... woman.
She made all the furboots and shoes already in summer.
And that, that, other woman, ehr, took [from the first woman] the stick.
Only in winter did she begin to make the furboots.
These small children whose legs were freezing jump over the fireplace like that all the time.
And so that little fireplace is insulted.
One day that... that woman ehr this better, hard-working woman is sitting there, one day she he... he... hears the fireplace.
The two fireplaces had started to talk.
One fireplace turns around to speak, it turns to that better woman’s fireplace and speaks: “I, well”, it says “I’m terribly insulted by these children and other things.
Well, I [lit. my inside],” it says “got angry.
I, well, I have some possibilities [left],” it says “I’ll do that.”
And the fire of that woman ehr that better woman... woman ehr turned around and said: “My, o... this”, it says “my housewife has a wooden stick for fur manufacturing; by your that...”, it says “it was taken by your housewife.
Her wooden stick for fur manufacturing”, it says “leave it!”
And when the next day had come, that woman [remembered, that she] has heard that conversation.
Shortly after that she got up, she took a look: there is no house; there is not anything; only her own wooden stick for fur manufacturing, only her wooden stick for fur manufacturing remained.
By the fire...
Well, that...
That’s why in the old way...
The fire do not...
That’s why the fire ehr in the traditional way mustn’t be insulted or something like that, it has [to be] treated well.
Some garbage and waste ehr some nails and things like that and stuff like that, this rubble and a... rubble and ash, when the fire is fed, it is removed.
It’s always necessary to repair and maintain the oven, to treat it well, as in old times, in old times.
Ehr...
That way...
The ashes and things like that are treated by clearing [them out].
Before, in old times, people made sacrifices in autumn [for the fire].
So that always, when somebody goes into the forest, the little fire guards him and suchlike, the man, who goes further away and others.
Zwei häusliche Feuerstellen (JFP)
Und einmal, wirklich, wurde das Feuer so beleidigt, dann und damals ein... nun, so, ähm...
Zwei Frauen ein... zwei Frauen leben.
Ja, ja, ja, aha, dieses.
Eine Frau behandelt ihre kleine Feuerstelle... die kleine Feuerstelle sparsam, sie behandelt sie gut.
Ähm...
Und im anderen Haus eine ... eine Frau mit diesen Kindern ... ein Mann... – sie springen auf der Feuerstelle herum, mit einer Deichsel für den Rentierschlitten, ein Holznagel... ähm z... mit hölzernen Nägeln und mit solchen Dingen pieksen sie [das Feuer], sie springen darauf so herum.
Und eine dieser Frauen, diese... Frau dort im Sommer o... sie war eine fleißige Frau... Frau.
Alle Fellstiefel und Schuhe machte sie schon im Sommer.
Und jene, jene andere Frau, ähm, nahm [von der ersten Frau] den Stock.
Erst im Winter began sie die Fellstiefel zu machen.
Diese kleinen Kinder, deren Beine frieren, springen die ganze Zeit so über die Feuerstelle.
Und so wird diese kleine Feuerstelle beleidigt.
Eines Tages diese... diese Frau ähm diese bessere, fleißige Frau sitzt dort, eines Tages hö... hö... hört sie die Feuerstelle.
Die beiden Feuerstellen hatten angefangen zu reden.
Eine Feuerstelle dreht sich um und spricht, sie dreht sich um und sagt zur Feuerstelle der besseren Frau: „Ich, nun“, sagt sie „ich werde von diesen Kindern und ihresgleichen dermaßen beleidigt.
Nun, ich [eig. mein Inneres]“, sagt sie „bin zornig geworden.
Ich, nun, ich habe ein paar Möglichkeiten [übrig]“, sagte sie „ich werde es so machen.“
Und das Feuer jener Frau ähm jener bessere Frau... Frau ähm drehte sich um und sagte: „Meine, o..., dieses“, sagt es „meine Hausfrau hat ihr Schabholz für die Fellbearbeitung, von deiner“, sagt es „es wurde von deiner Frau mitgenommen.
Ihr Schabholz für die Fellbearbeitung”, sagt es „lasse es [dort]!“
Und als der nächste Tag gekommen war, [erinnerte sich] jene Frau [, dass sie] jenes Gespräch gehört hatte.
Kurz nachdem sie aufgestanden war, und sie nachschaute: da ist kein Haus; da ist garnichts; ihr eigenes Schabholz für die Fellbearbeitung, nur ihr Schabholz für die Fellbearbeitung ist noch da.
Vom Feuer...
Nun, jener...
Deswegen auf traditioneller Weise...
Das Feuer nicht...
Darum darf man das Feuer ähm nach traditioneller Weise nicht beleidigen oder dergleichen, es [muss] gut behandelt werden.
Irgendwelcher Müll und Abfall ähm irgendwelche Nägel und solche Dinge und solche Sachen, dieser Schutt und diese A... dieser Schutt und diese Asche, wenn das Feuer gemacht wird, wird es entfernt.
Es ist immer notwendig den Ofen zu reparieren und zu warten, gut zu behandeln, wie früher, früher.
Ähm...
Auf diese Art...
Die Asche und solche Dinge müssen entfernt werden [wörtlich entfernend gehalten].
Früher, in alten Zeiten brachten die Leute Opfer im Herbst [für das Feuer].
Damit immer, wenn man in den Wald geht, das Feuerchen auf einen aufpasst, auf den Mann, der weiter fortgeht, und auf andere.
Два домашних очага (JFP)
И однажды на самом деле тот огонь вот так был обижен, один тот [огонь], в старину [это было], один что-то... ну тоже и так... эээ...
[Однажды] женщины... одна... две женщины живут.
Да, да, да, вот, ага.
Одна женщина бережливо свой очажок... очажок содержит, хорошо содержит.
Эээ...
А в другом доме другая... другая женщина с детьми... один человек... над очагом прыгают, хореем... гвоздь... эээ з... палкой с гвоздями и не только [огонь] тыкают, там [над очагом] прыгают.
И вот одна из этих женщин... женщина там тем летом о... [первая] женщина была трудолюбивой женщиной... женщиной.
Всю обувь она шила заранее летом.
А та, та, другая женщина, эээ, взяла [у первой женщины] палку.
[Эта вторая женщина] шьёт обувь уже тогда, когда зима наступила.
У тех [её] маленьких детей ноги мёрзнут, [поэтому] они всё время прыгают над очагом.
И этот очажок тем самым обижают.
Однажды та... та женщина, эээ, [которая] получше, трудолюбивая женщина сидит, и вот слу... слу... прислушивается к огню.
Два очага стали разговаривать.
Первый огонь обращается к огню, той, эээ, женщины, [которая] получше, и говорит: «Меня, вот что, – говорит, – те дети, да и не только они, до того обижают.
Вот, я, – говорит, – сердиться стал [досл.: моё нутро сердиться стало].
Так вот, я [им за это] что-то нехорошее, – говорит, – сделаю».
И огонь той женщины, эээ, той женщины... женщины, которая лучше, эээ, сказал: «У моей о... этот, – говорит, – у моей хозяйки твоя, – говорит, – хозяйка взяла одну палку-скребок для соскребания мездры.
Её палку-скребок, – говорит, – оставь!»
И когда наступил следующий день, та женщина [вспомнила, что она раньше] слышала ту историю.
Однажды [хорошая женщина] встала и было взглянула: дома [плохой женщины] нет, ничего нет, только её скребки-палки для выделки шкур остались [на пепелище].
Огнём...
Ну тот...
Поэтому по-старинному...
Огонь не...
Поэтому огонь, эээ, по старинному [поверью] обижать, и вообще [плохо к нему относиться], нельзя, по-хорошему обращаться [нужно].
Какой-то мусор-сор, эээ, какие-то деревянные гвозди и прочее, мус... мусор и золу, когда огонь делается, [надо] убирать [досл.: в сторону убирать].
Всегда нужно печку и тому подобное держать отремонтированным, как раньше, как раньше.
Эээ...
Это как...
Золу и другой сор нужно убирать [досл.: иметь убранным].
Раньше, в давние времена людьми осенью делалось жертвоприношение [огню].
Чтобы всегда, когда [человек] в лес идёт, огонёк его берёг; и человека, ушедшего далеко от дома, и других.
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Last update: 24-08-2023